Copiii recomandă copiilor...și alte lecturi
În fiecare an școlar, o mare provocare pentru mine a fost să alcătuiesc o listă cu lecturi pentru elevii mei. Generațiile se schimbă, preocupările copiilor, la fel. Cărțile care, odinioară, ne încântau azi sunt, vorba unui părinte, "prăfuite". Dacă, odinioară, citeam cu interes "Albă-ca-Zăpada" ca să aflăm cum va face față mica prințesă uneltirilor mamei sale vitrege, azi multe din poveștile clasice ne sunt cunoscute din desenele animate.
Așa că încep căutările. Răsfoiesc internetul, vizitez librăriile în căutare de cărți interesante și, în același timp, educative, corespunzătoare vârstei elevilor mei. De câțiva ani încoace, am început să le cer sprijinul chiar lor, copiilor. Am stabilit ca, în fiecare zi, la începutul orei de Comunicare în limba română, câte un copil, dintre cei care doresc, să ne prezinte o carte pe care a citit-o și care i-a plăcut. Să ne spună, în câteva propoziții, de ce i-a plăcut cartea sau să ne relateze, pe scurt, un episod interesant sau amuzant din carte.
Nu am fost dezamăgită! Deși sunt abia în clasa I, unii au citit cărți pe care elevii mei din seriile precedente le citeau doar prin clasele a II-a sau a III-a. De la "Aventurile lui Habarnam" la "Peter Pan" copiii și-au recomandat o mulțime de cărți interesante. Una dintre acestea este "Copila cu ochi albaștri" de Regina Maria a României. O poveste adevărată, despre o prințesă adevărată, pentru care "prietenie însemna un infinit devotament, grijă apropiată pentru viețile întreţesute cu a ei, un interes viu și constant; însemna răbdare cu cei bolnavi, ajutor centru cei în nevoie,încurajare pentru cei fără nădejde; însemna abnegație în cheltuirea fiecărei clipe și a fiecărui bănuț pentru ceilalți; însemna, totodată, renunțarea la propriile dorințe, ale celorlalți trebuind să treacă pe primul plan." - "Copila cu ochi albaștri", Regina Maria a României, Ed. Monitorul Oficial, București, 2013, pag. 29.
Așa că încep căutările. Răsfoiesc internetul, vizitez librăriile în căutare de cărți interesante și, în același timp, educative, corespunzătoare vârstei elevilor mei. De câțiva ani încoace, am început să le cer sprijinul chiar lor, copiilor. Am stabilit ca, în fiecare zi, la începutul orei de Comunicare în limba română, câte un copil, dintre cei care doresc, să ne prezinte o carte pe care a citit-o și care i-a plăcut. Să ne spună, în câteva propoziții, de ce i-a plăcut cartea sau să ne relateze, pe scurt, un episod interesant sau amuzant din carte.
Nu am fost dezamăgită! Deși sunt abia în clasa I, unii au citit cărți pe care elevii mei din seriile precedente le citeau doar prin clasele a II-a sau a III-a. De la "Aventurile lui Habarnam" la "Peter Pan" copiii și-au recomandat o mulțime de cărți interesante. Una dintre acestea este "Copila cu ochi albaștri" de Regina Maria a României. O poveste adevărată, despre o prințesă adevărată, pentru care "prietenie însemna un infinit devotament, grijă apropiată pentru viețile întreţesute cu a ei, un interes viu și constant; însemna răbdare cu cei bolnavi, ajutor centru cei în nevoie,încurajare pentru cei fără nădejde; însemna abnegație în cheltuirea fiecărei clipe și a fiecărui bănuț pentru ceilalți; însemna, totodată, renunțarea la propriile dorințe, ale celorlalți trebuind să treacă pe primul plan." - "Copila cu ochi albaștri", Regina Maria a României, Ed. Monitorul Oficial, București, 2013, pag. 29.
Din recomandările copiilor:
1. "Cadou de ziua ta", "Dorința iepurașului", "Ce-ţi aduci aminte?", "Bulgăraş de primăvară" - Paul Stewart și Chris Riddell;
2. "Aventurile lui Habarnam și ale prietenilor săi", "Habarnam în Orașul Soarelui", "Habarnam pe Lună" - Nikolai Nosov";
3. "Călătorie în țara spiriduşilor" de Ecaterina Savcenco;
4. "Cerbul alb" - o poveste populară letonă, repovestită de Ludmila Kopilova;
1. "Cadou de ziua ta", "Dorința iepurașului", "Ce-ţi aduci aminte?", "Bulgăraş de primăvară" - Paul Stewart și Chris Riddell;
2. "Aventurile lui Habarnam și ale prietenilor săi", "Habarnam în Orașul Soarelui", "Habarnam pe Lună" - Nikolai Nosov";
3. "Călătorie în țara spiriduşilor" de Ecaterina Savcenco;
4. "Cerbul alb" - o poveste populară letonă, repovestită de Ludmila Kopilova;
5. „Veverițele și optimismul” de José Morán și Ulises Wensell;
6. "Copila cu ochi albaștri" de Regina Maria a României;
7. "Povești" de Călin Gruia;
8. "Cele mai frumoase basme bengaleze";
Alte lecturi drăguțe pe care le-am recomandat sau le voi recomanda elevilor mei din clasa I:
1. Din seria "Povești din pădurea fermecată" de Tony Wolf: "Zânele", "Piticii", "Uriașii", "Animalele";
2. "Ciuboţelele ogarului" de Călin Gruia;
3. "Zdreanță" de Tudor Arghezi;
4. "Gândăcelul" de Elena Farago;
5. "Cățelușul șchiop" de Elena Farago;
6. "Unde-s ochelarii?" de Otilia Cazimir;
7. "Peștișorul de aur și alte basme rusești" de A. S. Pușkin;
1. Din seria "Povești din pădurea fermecată" de Tony Wolf: "Zânele", "Piticii", "Uriașii", "Animalele";
2. "Ciuboţelele ogarului" de Călin Gruia;
3. "Zdreanță" de Tudor Arghezi;
4. "Gândăcelul" de Elena Farago;
5. "Cățelușul șchiop" de Elena Farago;
6. "Unde-s ochelarii?" de Otilia Cazimir;
7. "Peștișorul de aur și alte basme rusești" de A. S. Pușkin;
8. "Ghicitori, proverbe, zicători";
9. "Minunata călătorie a lui Nils Holgersson prin Suedia" adaptare după Selma Lagerlöf;
10. "Salvați de delfini" și alte povestiri din seriile "Portalul magic" de Mary Pope Osborne;
Voi continua...
Comentarii