CUM STABILIȚI CALIFICATIVUL FINAL AL UNEI EVALUĂRI?

      Lansez o provocare referitoare la o problemă cu care încă mă mai confrunt din când în când: cum să stabilesc cât mai corect calificativul final pe care îl acord pe un test de evaluare?
     În ceea ce privește calificativul acordat la sfârșitul unui semestru, regula e destul de clară: se aleg două calificative cu frecvența cea mai mare și, în perioada recapitulărilor și evaluărilor finale, profesorul stabilește, pe baza unor evaluări orale sau scrise, bineînțeles, care dintre acestea va reprezenta și media semestrială. Se urmărește mai degrabă să se stabilească dacă elevul a înregistrat un progres sau un regres la învățătură. Există, însă, și în acest caz, situații care încă, ne pun în dificultate.
Dar nu despre medii vreau să vorbesc azi, ci despre teste. De fiecare dată când verific evaluările copiilor, găsesc una-două situații în care îmi este greu să mă decid ce calificativ să acord la finalul testului. Cu toate că îmi stabilesc dinainte foarte clar descriptorii de performanță ai testului, se întâmplă uneori ca aprecierea mea generală să fie diferită de ceea ce indică descriptorii. Deși, în general, sunt adepta ideii de a avea grijă să nu rănesc suflețelele copiilor (știu că o notă sau un calificativ mic pot "să doară" câteodată), încerc totuși să nu fiu nici foarte "îngăduitoare" (și acest lucru poate fi în detrimentul copilului), ci să fiu cât mai corectă.
Vă voi spune cum procedez eu, invitându-vă să-mi spuneți cum procedați și dumneavoastră.

1. O modalitate este aceea de a acorda câte un calificativ pentru fiecare item (exercițiu). Fac acest lucru doar pe o fișă de înregistrare a rezultatelor la test, nu pe testul copilului. La final, verific care dintre calificative este preponderent și acesta va fi calificativul final. Asta, în cazul în care se obțin doar două tipuri de calificative, de exemplu Bine și Foarte bine. Am grijă, atunci când concep testul, ca acesta să aibă număr impar de itemi.

2. În cazul în care se mai strecoară și câte un S ( Suficient) sau I (Insuficient), fac un fel de "medie" între calificative, aplicând un raționament pe care mi l-am făcut singură și care consider că duce la o apreciere corectă. Consider că fiecare FB valorează, să zicem, 3 puncte, B - 2 puncte, S - 1 punct, I - 0 puncte. Iau câte un punct sau două de la FB-uri sau B-uri și le adaug S-urilor și I-urilor încercând să obțin cât mai multe calificative de același fel. E o modalitate "băbească" de apreciere și, precizez încă o dată că, NU o aplic în cazul mediilor. Dar la teste nu mi se pare corect să dau FB acolo unde are 2 FB și 1 S, de exemplu. Așa că"iau" 1 punct de la FB (unde rămâne B) și îl pun la S (unde vor fi acum 2 puncte, deci B). Voi avea, în cazul acesta, 1 FB și 2 B, deci nota finală B.

3. Alteori, stabilesc un punctaj pentru fiecare item. Dacă este posibil ca punctajul maxim să fie 10 sau 100 e perfect pentru că aprecierea e mai ușoară.
                     9 - 10 p - FB
                     7 -   8 p -   B
                     5 -   6 p -   S

4. Dacă nu reușesc să stabilesc un punctaj maxim de 10 sau 100, consider că punctajul maxim care poate fi obținut reprezintă 100% și, prin regula de trei simplă, calculez ce procent din punctajul maxim reprezintă punctajul obținut de elev. Calificativele le stabilesc în felul următor:
                  90% - 100%  -  FB
                  70% -   89%  -    B
                  50% -   79%  -    S
                         sub 50%  -    I

Aici apare însă dilema mea. Cât de corectă e încadrarea aceasta a calificativelor în intervalele procentuale? Sunt prea severă dacă încadrez FB-ul între 90% și 100%?
Elevii mari, dacă primesc nota 8,50 li se rotunjește la 9. Am încercat să las ștacheta mai jos și să acord FB de la 85%, însă mi s-a părut că accept prea multe greșeli pentru un calificativ de Foarte bine. Pe mine acele greșeli făcute de un copil bun m-au întristat, știind că acel copil poate mai mult. Copilul însă a sărit în sus de bucurie când a văzut că a luat FB, în ciuda mulțimii de greșeli. Deci pe ei nu-i interesează să-și corecteze greșelile, să le repare și să nu le mai repete. Îi interesează doar calificativul. „Ce bine că mi-a dat FB chiar dacă am avut atâtea greșeli!” Atunci când, însă, calificativul a fost mai mic, copilul s-a uitat imediat ce a greșit. De ce a luat doar B?

Aș dori să aflu cât mi multe păreri referitoare la această problemă, dar și la altele legate de blogul meu. Aveți posibilitatea să lăsați un comentariu aici sau pe pagina de Facebook Ce mai facem la școală? Mulțumesc!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

POEZII DESPRE FURNICI

DIALOGUL

Formular de contact

Nume

E-mail *

Mesaj *

Apreciez ca fiind:

Toate etichetele

Cântece3 che chi1 Ciorchinele1 Cizmuliță pentru Moș Nicolae1 Clasa a II-a35 Clasa a III-a9 Clasa a IV-a8 Clasa I36 Clasa pregătitoare9 CLR19 Comunicare în limba română25 Comunicarea orală1 Covor de frunze1 Culori calde1 Culori reci1 De colorat3 Decorarea clasei1 Dezvoltare personală2 Dialog1 Dialogul1 Din tainele învățăturii2 DP1 Evaluare14 Evaluare CLR6 Evaluare finală3 Evaluare MEM9 Explorarea mediului1 Explozie stelară1 Fisa de lectura1 Fișe7 Flori1 Fluturasi din fructe si legume1 Fluturași1 Formele de relief1 Frunză1 Frunze de toamnă din hârtie1 Fulgi din steluțe franjurate cu om de zăpadă1 ghe ghi1 Grupul de sunete oa1 Grupuri de litere2 Grupuri de sunete1 Iarna2 Indicații pentru redactarea temelor la CLR1 Indicații pentru redactarea temelor la MEM1 Jocuri1 Jucării1 La oglindă...1 Lecturi3 Lecturi pentru clasa I1 Litere dragi1 Managementul clasei1 Matematică6 Matematică și explorarea mediului15 Măr1 Medii de viață1 MEM10 Mindfulness Colouring Sheets2 MM3 Muzică și mișcare3 Orașul1 Panouri1 Păpușa1 Perlele elevilor1 Pictură4 Pinguin din pet-uri1 Pinguini1 Planisfera1 Planșe2 Poezii de primăvară1 Poezii despre furnici1 Portofoliu23 Portofoliu CLR2 Povestea frunzelor2 Povești1 Primăvara4 Proiecte2 Rotunjirea la zeci și la sute1 Scăderea cu împrumut1 Semne grafice1 Șabloane1 Șabloane printabile1 Școala din pădure1 Științe1 Tablou de toamnă1 Teme2 Teste14 Teste CLR5 Teste MEM9 Testul de 10 minute1 Tipuri de frunze1 Toamna8 Ziua Mondială a Zâmbetului1
Afișați mai multe