ARBORELE GENEALOGIC
Le-am cerut copiilor să realizeze un arbore genealogic al familiei lor. Pentru ei această noțiune era cunoscută de la ora de Limba engleză, dar am constatat că nu le era clar ce au de făcut și cum să aranjeze numele sau imaginile membrilor familiei în „copac”. Pe de altă parte, dacă au trebuit să-și deseneze ei arborele (cum li s-a cerut la Engleză), l-au desenat prea mic și neîncăpător.
Așa că, pentru a veni în sprijinul lor, le-am pregătit eu o fișă cu un arbore și una cu formele în care să deseneze sau să lipească fotografia membrului familiei și să-i scrie numele.
Pașii de realizare ai arborelui genealogic:
1. Am vizualizat mai întâi câțiva arbori genealogici găsiți pe internet și am explicat gradul de rudenie al fiecărui membru din familie și poziția pe care o ocupă în „arbore”.
2. Pe o foaie A4, copiii au scris, în partea de jos, la mijloc, numele lor.
3. Pe rândul de deasupra numelui lor, au scris numele părinților, mama și tata, unul în stânga, celălalt în dreapta.
4. Deasupra părinților, au urmat bunicii. Bunicii din partea tatălui, deasupra numelui tatălui, iar bunicii din partea mamei, deasupra numelui mamei.
5. Pe linia următoare au fost trecuți străbunicii, dacă erau cunoscuți. Pentru membrii decedați din familie, copiii au venit cu ideea de a desena o cruce deasupra numelui lor.
Noi ne-am oprit aici, dar călătoria în timp putea continua mai multe generații.
6. Celelalte rude au fost așezate după cum urmează: frații și surorile mamei și ale tatălui - pe aceeași linie cu mama și tata, copiii acestora, adică verișorii noștri, pe aceeași linie cu noi sau puțin mai sus de numele nostru, între linia noastră și cea a părinților noștri. Frații și surorile bunicilor, dacă le cunoaștem, pe aceeași linie cu bunicii noștri.
Cu această schemă înainte, copiii au putut realiza, acasă, cu ajutorul părinților - pentru că pe unii dintre membrii familiei, aparținând unor generații mai îndepărtate, ei nu îi cunoșteau și nici nu auziseră de ei - arborele genealogic al familiei lor.
În ora următoare au adus cu ei, la cererea mea, fotografii cu membrii familiei, am observat felul în care s-au îmbrăcat generațiile dinaintea noastră, felul în care își aranjau părul bunicele și chiar străbunicele noastre, obiectele de mobilier sau aparatele electronice existente în acele timpuri (într-una din poze apărea un televizor din acela mare și gros, dintre primele tipuri de televizoare apărute). Copiii au venit și cu povestiri interesante despre bunicii care au participat la cel de-al doilea război mondial.
Lecția a fost interesantă și a creat o situație prielnică începerii unui dialog între generații.
Pentru printare:
Așa că, pentru a veni în sprijinul lor, le-am pregătit eu o fișă cu un arbore și una cu formele în care să deseneze sau să lipească fotografia membrului familiei și să-i scrie numele.
Sursa imaginii cu arborele: www.monergism.com |
1. Am vizualizat mai întâi câțiva arbori genealogici găsiți pe internet și am explicat gradul de rudenie al fiecărui membru din familie și poziția pe care o ocupă în „arbore”.
2. Pe o foaie A4, copiii au scris, în partea de jos, la mijloc, numele lor.
3. Pe rândul de deasupra numelui lor, au scris numele părinților, mama și tata, unul în stânga, celălalt în dreapta.
4. Deasupra părinților, au urmat bunicii. Bunicii din partea tatălui, deasupra numelui tatălui, iar bunicii din partea mamei, deasupra numelui mamei.
5. Pe linia următoare au fost trecuți străbunicii, dacă erau cunoscuți. Pentru membrii decedați din familie, copiii au venit cu ideea de a desena o cruce deasupra numelui lor.
Noi ne-am oprit aici, dar călătoria în timp putea continua mai multe generații.
6. Celelalte rude au fost așezate după cum urmează: frații și surorile mamei și ale tatălui - pe aceeași linie cu mama și tata, copiii acestora, adică verișorii noștri, pe aceeași linie cu noi sau puțin mai sus de numele nostru, între linia noastră și cea a părinților noștri. Frații și surorile bunicilor, dacă le cunoaștem, pe aceeași linie cu bunicii noștri.
Cu această schemă înainte, copiii au putut realiza, acasă, cu ajutorul părinților - pentru că pe unii dintre membrii familiei, aparținând unor generații mai îndepărtate, ei nu îi cunoșteau și nici nu auziseră de ei - arborele genealogic al familiei lor.
În ora următoare au adus cu ei, la cererea mea, fotografii cu membrii familiei, am observat felul în care s-au îmbrăcat generațiile dinaintea noastră, felul în care își aranjau părul bunicele și chiar străbunicele noastre, obiectele de mobilier sau aparatele electronice existente în acele timpuri (într-una din poze apărea un televizor din acela mare și gros, dintre primele tipuri de televizoare apărute). Copiii au venit și cu povestiri interesante despre bunicii care au participat la cel de-al doilea război mondial.
Lecția a fost interesantă și a creat o situație prielnică începerii unui dialog între generații.
Pentru printare:
Comentarii